Välkommen till Karlstad 25 augusti på upptaktsdag inför Miljövänliga veckan!

Överkonsumtionens baksidor bekämpas bland annat med laga, vårda och återbruka. Det är vad årets Miljövänliga vecka handlar om vecka 40.

Söndag 25 augusti, kl 10.00 – 15.30 är du välkommen till Gjuteriet, Verkstadsgatan 1 i Karlstad – Lokal Vinden – för att lära dig mer om årets tema för Miljövänliga veckan, v 40.
Temat är även i år ”Ta vara på det vi har” där vi uppmärksammar överkonsumtionens baksidor. Målet är att inspirera oss själva och våra deltagare under veckan att laga, vårda och återbruka – Fixa grejen – helt enkelt.
Vi vill uppvärdera statusen för secondhand och inspirera till delande – hyra, byta, låna.

Under dagen går vi igenom kampanjhandledningen och diskuterar aktiviteter som vi vill göra. Vi provar också på att göra bivaxdukar som kan användas för att förvara mat i istället för i plastfolie. Ta med en tygbit till detta. Vi har också ett bok- och växtbyte, så ta med nån bra pocketbok och/eller nån fin stickling att byta med.

Mat: Vi kommer att bjuda på fika och lunch (allting vegetariskt). Allergier eller önskemål om specialkost meddelar du i samband med din anmälan.

Kostnad: Gratis för medlemmar. För övriga självkostnadspris för lunch och fika. Bli gärna medlem!

Anmälan och info:
Anmäl dig i det här formuläret senast tisdag 20 augusti

Om du har frågor kan du höra av dig till:
Johanna Hedqvist skaparstigen@gmail.com
Ulrika Neldorin gataverde@fripost.org

PS. Miljövänliga veckan infaller i år 28 september – 6 oktober

Programmet söndag 25 augusti

10:00 Fika

10:15 Välkommen och introduktion

10:30 Faktaföreläsning

11:00 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer

12:00 Lunch, vegetarisk

13:00 Pocket och sticklingbyte

13:15 Vi gör bivaxdukar

14:00 Vad vill vi göra lokalt? Gruppdiskussion

15:00 Sammanfattning och avslutning

15:30 Slut

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar Helen Göthe, vikarierande produktansvarig Bra Miljöval textil.