6 april – En skogsdag på både allvar och ”livet på en pinne”

Sebastian Kirppu är en av flera föredragshållare under Skogsfestivalen i Högboda 6 april.

I höstas 12 november planerade Biblioteket i Kil en Skogsfestival i Högboda. En hel vecka skulle den pågå. Naturskyddsföreningen i Kil inbjöds att delta och fick en kväll till sitt förfogande. Plötsligt tre dagar innan festivalen meddelade kommunledningen att festivalen ställts in.
Naturskyddsföreningen Kil och de medverkande är tillsammans arrangörer vilket innebär att festivalen kan genomföras utan yttre störning. Lördag 6 april blir det en heldag om Skogen i Högboda Folkets hus. Det blir mycket allvar men också lite annat med skogen i fokus.
Hur gick det till när Kils politiska kommunledning stoppade festivalen i höstas? Många menar att det var efter en påtryckningskampanj i det tysta från organisationer kopplade till skogsbruket som fick politikerna i Kil att stoppa Bibliotekets miljösatsning. Kommunens agerande uppmärksammades stort i de värmländska medierna.
När Naturskyddsföreningen Kil nu tillsammans med de medverkande genomför Skogsfestivalen, görs det utan inblandning av kommunen.
Vill du vara på plats i Högboda Folkets hus bör du anmäla dig redan nu. De 70 platserna som finns torde snart vara fyllda.

Programmet talar för sig själv:

9.00 Drop-in-fika

9.30 Skogsglasögon på!
Helena Björnström, mykolog, svampkonsulent och naturvårdare tar oss med ut på en guidad exkursion. Beroende på väder är alternativet en workshop inomhus.

Vad kalhyggesbruket gjort med våra svenska skogar
Sebastian Kirppu, skogsbiolog med många reservatsbildningar och skyddsobjekt på sitt CV föreläser.

11.30 Naturnära skogsbruk – ”plockhuggning”
Martin Jentzen, skogsingenjör – jägmästare – med ett förflutet inom det konventionella skogsbruket som under hela karriären ifrågasatt den svenska skogsbruksmodellen både ekonomiskt och rationellt.
Numera är Martin konsult och föreläser inom Naturnära skogsbruk.

12.30-13.30 Lunchbuffé – se nedan

13.30 Samtal med publiken om demokrati kontra miljö och aktivism
Pia Skoglund eko-filosof leder samtalet. Pia var tidigare knuten till Karlstads Universitet, nu aktiv inom Ekosoferna.

15.00 Livet på en pinne
Maria ”Vildhjärta” Westerberg och Johannes Söderqvist ger sin föreställning ”Livet på en pinne”.

16.00 ca avslutning

Anmälan och Lunchbuffé

Du måste –
senast 27 mars – anmäla ditt deltagande!
Välkommen med din anmälan till kurt.v.andersson@telia.com

I anmälan måste du också berätta om du vill delta i den vegetariska lunchbuffén och om du har kostavvikelse typ laktosfritt, veganskt…

Lunchbuffén kostar 130 kr
Betalas med Swish 1234672515 eller vid ankomst.

Deltagarantal max 70 personer

Fri entré till hela programmet

Välkommen

Programblad i färg att sätta upp