Välkommen att ”fixa dina grejer” under Miljövänliga veckan – Fixa Grejen! – Vecka 40 – 29 september till 7 oktober

Fixa grejen behöver inte vara märkvärdigare än att fixa till ett par jeans.

I år handlar Miljövänliga vecka om att vårda och laga de grejer vi redan har – Fixa Grejen. Naturskyddsföreningen i Värmland har träffar i stort sett varje dag under veckan 29 september till 7 oktober. Alla är välkomna. Och allt utan kostnad, ibland bjuds du till och med på fika.

Lördag 29 september
Smygöppning av Miljövänliga veckan med återbrukshäng på IKEA
Var: IKEA, Karlstad
När: 11.00-15.00
Hur: Handla miljövänligtgruppen med vänner finns på plats runt om i varuhuset för att uppmärksamma årets tema “Fixa grejen”. Vi kommer även återbruka Ikea-grejer som du kan vara med och buda på.
Kontaktperson: Frida 0730-70 78 35

Söndag 30 september
Öppning av veckan med föredrag och FixagrejenFika på Naturrum
Var: Naturrum, Mariebergsskogen, Karlstad
När: 14.30-17.00
Hur: Ulrika Neldorin, Frida Didner och Johanna Hedqvist från Handla miljövänligtgruppen presenterar årets tema för miljövänliga veckan: Fixa grejen.
Vi berättar om utmaningar med våra konsumtionsmönster och vad vi kan göra för att minska vårt avtryck. Dessutom presenteras Karlstads kommuns nya återbrukskarta.
Efter föreläsningen kör vi Lagningscafé. Ta med trasig textil som du kan sitta och laga samtidigt som du fikar på Naturums ekofik.
Föreläsningen är kostnadsfri, men du får själv betala fikat.
Kontaktperson: Johanna 0702-72 24 14

Måndag 1 oktober
”Näverslöjd” fast med återbrukstema Mjölkpaket
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad,
När: 17.30-19.30
Hur: Kjell Eriksson visar hur du kan göra korgar av dina gamla mjölkförpackningar.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med urdiskade mjölk/juiceförpackningar om du vill prova att fläta själv under tiden Kjell visar tekniken. Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kjell har med alster av näver och mjölkförpackningar till försäljning.
Kontaktperson: Ulrika 0707-585004

Tisdag 2 oktober
Återbruksworkshop med Hanna Ankarstrand
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad, sal 234
När: 18.00-20.00
Hur: Återbruksproffset Hanna Ankarstrand visar egna återbrukade alster och finns med under kvällen för att inspirera och hjälpa till.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med saker att laga/återbruka (tex ramar, krukor, kläder mm). Det finns färg, symaskiner, tyger, verktyg mm, men ta gärna med eget material om du har specifika önskemål.
Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kontaktperson: Johanna 0702-72 24 14

Onsdag 3 oktober
Prova på redesign med Röda Korsets sygrupp
Var: Röda korsets butik, Drottninggatan 2 A, Karlstad
När: Drop in mellan kl 16.00-19.00
Hur: Välkommen att vara med och återbruka textil till saker som kan säljas i Röda korsets butik. Medlemmar ur redesign-gruppen finns på plats för att hjälpa dig.
Du behöver inte ta med något material.
Det kostar inget att delta. Röda Korset bjuder på kaffe.
Kontaktperson: Heiko 0730- 526507

Torsdag 4 oktober
Öppen redaktion med Ekoguiden Karlstad
När: 15.30-19.30
Hur: Vi möts utanför Café Iris, Kårgränd 4, Karlstad. Vi recenserar Iris Second Hand och Trä Butik & Galleri och avslutar med ekorekofika och prat om medveten konsumtion och ekoguiden.
Kontaktperson: Julia 0763-907800

Lördag 6 oktober
Naturskyddsföreningen i Kil anordnar ”Fixa grejen”
Var: Kils bibliotek
När: kl 10.00- 13.00
Hur: Skona miljön och spara pengar genom att laga i stället för att kasta.
Naturskyddsföreningen tipsar om vad man kan göra själv eller vem som kan hjälpa till.
Ta gärna med något du vill få fixat!
Evenemanget är gratis.
Kontaktperson: Mikael 0723-017634

Aktiviteterna arrangeras av Naturskyddsföreningen i Värmland i samverkan med Studiefrämjandet Värmland/Bergslagen.