Följ med på en jättetrevligt cykeltur runt Karlstad torsdag 24 maj

Sommarens program till och med augusti, med Naturskyddsföreningarna Karlstad och Hammarö som arrangörer, ligger nu klart.
Sedan förra året är vår- och höstprogrammen gemensamma för Naturskyddsföreningarna i Karlstad och Hammarö. Och att de är gränsöverskridande visar Hammarös besök i Kilsravinerna 27 maj.
Men redan torsdag 24 maj blir det en cykeltur till Karlstads jättar.

Varmt välkommen på alla aktiviteter

Torsdag 24 maj – OBS TIDEN
Jätteträd i centrala Karlstad

På Biologiska Mångfaldens dag gör vi en cykelutflykt till några av de ”jätteträd” och andra skyddsvärda träd som finns i de centrala delarna av Karlstads tätort.
Anja Edekrans från länsstyrelsen berättar om vad det är som gör träden värdefulla och ger lite tips om hur träden bör skyddas för att må bra.

Tid och plats: Vi möts utanför Stadsbiblioteket kl. 17.30 torsdag 24 maj.
Medtag cykel och fikakorg! Vi är åter senast 20.00.
Kontakt: Leif Lövström, 070-534 81 36

Söndag 27 maj
Vandring i Kilsravinerna (Hammarö)

Bengt Kolthoff från Kil guidar oss under en vandring i naturreservatet Kilsravinerna.
Vandringen utgår från p-fickan ”Raviner” på riksväg 61, se Kartan i besöksfoldern.
Entrén till ravinerna är från den södra fickan och i olycksförebyggande syfte ska vi låta bli att korsa vägen till fots. För att hamna på rätt sida av riksvägen, den södra sidan, ska du om du kommer från Karlstadshållet åka bort till Lersättersmotet och vända så du kommer in på p-fickan från väster, från Arvikahållet. Hur framgår av kartan ovan.

Tid och plats
: Start kl 11.00 från P-fickan ”Raviner”.  Beräknad tid, inkl fikapaus, 2,5 timmar. OBS! Inställt vid regn.
Kontakt: Åke Johansson, 076-291 72 35.
Samåkning: Ring Leif Lövström vid önskemål om samåkning från Karlstad, anmälan senast 23 maj.

Maj
Smålom och guckusko i Hällefors och Persberg

Här är vi lite väderberoende och återkommer med Tid och Plats.
Möjligen kommer besöket att samordnas med vår Reservatcirkel.
Kontakt: Linda Ferm 070-549 79 38, Jan Bergstam 070-320 64 68

Tisdag 5 juni
Naturnatten Hammarö sydspets

Vi upplever en magisk kväll ute vid Hammarö sydspets. Bland annat får vi titta närmare på Skage fyr. Mer info kommer på föreningens Hemsida och Facebook.

Tid och Plats: Uppdateras
Kontaktpersoner: Owe Nordling, 070-555 68 40, och Linda Ferm, 0705-49 79 38.

15-17 juni
Riksstämma i Uppsala

Var med och påverka föreningens framtid. Det blir många spännande och fina aktiviteter och utflykter i samband med stämman.
Mer information om programmet och anmälan finns här.
Anmälan: Sista dag för anmälan är den 31 maj.

Tisdag 26 juni
Insekter och sandödlor på Sörmon

Vi besöker Sandödlorna på Sörmon, här en hona, med kunnige Sven-Åke Berglind som guide.

Frilagda sandytor är viktiga miljöer för många hotade arter. Vi besöker Sörmons gamla grustäkt där Sven-Åke Berglind från Länsstyrelsen berättar för oss om de insektsarter som finns där men också om sandödlor. Förhoppningsvis får vi till exempel se myrlejonslända och olika biarter och kanske sandödlor.

Tid och Plats: 17.00 vid Sörmons grusgrop (se vägbeskrivning på kartan här nere) eller 16.30 för samåkning från stadsbiblioteket.
Föranmälan: Leif Lövström, 070-534 81 36.

OBS! Inställt vid regn – onsdag 27 juni är reservdag med samma tider.

Från E18 tar du av där det står Randviken, men åker norrut från E18 i stället, mot grusgropen.

Juli-augusti
Medicinalväxter i Sverige.

Flera av våra vanligaste växter har medicinska egenskaper. Lär dig mer om hur växter som älggräs, rölleka, tussilago, björk, maskros och blodrot kan användas som husapotek.

Tid och plats
: Anges på föreningens Hemsida och Facebook.
Kontakt: Karin Granström, kemitekniker, docent i miljö- och energisystem. Tel 0730-484561

26 augusti
Naturstigen i I2-skogen 20 år

Vi ”återupptäcker” föreningens Naturstig i I2-skogen på Lona-dagen, Lona = Lokal Naturvård). Gunnar Björndahl guidar oss runt stigen och dessutom blir det korvgrillning, naturquiz och mycket mer aktiviteter!

Mer info: Kommer på Karlstadföreningens Hemsida och Facebook.
Kontakt: Leif Lövström, 070-534 81 36

OBS! Programmet för september-december presenteras i slutet av augusti.

Titta på föreningens hemsidor

Titta då och då in på Karlstads Hemsida efter eventuella ändringar och tillägg i programmen och annat spännande som dyker upp.
Se också föreningens Facebooksida.

Glöm inte bort vår specialsida om naturen i Karlstad – www.karlstadnatur.se – om naturområden i Karlstads närhet. Kanske hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Föreningen har flera specialgrupper med frågor som du kanske vill fördjupa dig i.

Kemikaliegruppen
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Plangruppen
Träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Naturskyddsföreningen Värmland har grupper för Handla miljövänligt och Skog. Se flikar på Värmlands Hemsida.

Saknar du någon verksamhet? Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!