Regeringen på kollisionskurs med EU-kommissionen i vargfrågan

Vargar

Under onsdagskvällen offentliggjordes regeringens svar på kritiken från EU-kommissionen om den svenska vargjakten. Den skarpa kritiken skickades till regeringen i juni i ett så kallat ”motiverat yttrande”, som innebär en sista varning innan kommissionen drar ett land inför EU-domstolen. Trots kommissionens uppmaning att vidta rättelse, framhärdar regeringen i sin inställning att licensjakten är laglig.

– Kommissionen har tröttnat på den regeringens hållning i vargfrågan. Efter vinterns rekordavskjutning av 44 vargar står det klart att regeringen inte förmår uppfylla Sveriges internationella åtaganden om att skydda den känsliga vargstammen, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Regeringens svar på EU-kritiken innehåller inte något nytt som skulle kunna blidka kommissionen. Det innehåller inte något löfte om att licensjakten ska stoppas, och inte heller någon utfästelse om att jakten skulle minskas ned till en nivå som vargstammen tål eller liknande.

– Det rör sig bara om gammal skåpmat och ett svävande löfte om att man ska ”analysera” resultaten av de senaste utredningsuppdragen och ”vidta de eventuella åtgärder som de genomförda analyserna föranleder” och liknande formuleringar. Regeringen rör sig inte en tum från kollisionskursen mot kommissionen, säger Johanna Sandahl.

– Regeringens vargpolitik är en pinsamhet för Sverige, som valjakten i Norge och lejonjakten i Zimbabwe. Vad än värre är att licensjakten sätter ett exempel som kan få efterföljare bland andra medlemsländer i EU. När ett land med gott miljöanseende som Sverige börjar tumma på reglerna, så får det återverkningar, säger Johanna Sandahl.

Det var 2010 som Naturskyddsföreningen anmälde den svenska licensjakten efter varg till EU-kommissionen. Den förra regeringen stoppade vargjakten efter ett motiverat yttrande från kommissionen 2011, men efter en paus i jakten återupptogs den 2013.

Kommissionen har under ett antal år avvaktat för att se om frågan om vargjakten kunde lösas på det nationella planet i Sverige. Under ett antal år lyckades Naturskyddsföreningen tillsammans med Rovdjursföreningen och WWF stoppa licensjakten genom att dra besluten inför domstol. Men nu används ett så kallat överklagandeförbud i jaktförordningen som innebär att miljöorganisationerna utestängs från de svenska domstolarna.

– EU-kommissionen kommer nu med största sannolikhet att se sig tvungen att dra regeringen inför EU-domstolen. Det är ju kommissionens uppgift att se till att reglerna i Art- och habitatdirektivet efterlevs av medlemsländerna. Kommissionen kan helt enkelt inte se genom fingrarna med vinterns vargjakt, då runt tio procent av den känsliga vargstammen sköts av. Gjorde man det skulle snart flera andra EU-länder också vilja ha undantag, till exempel de Medelhavsländer som vill legalisera den olagliga småfågeljakten – en jakt som drabbar även de svenska flyttfåglarna, säger Oscar Alarik, jurist på Naturskyddsföreningen.

EUs motiverat yttrande
Sveriges svar till EU

Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen: 070 357 80 23
Oscar Alarik, jurist, Naturskyddsföreningen: 070 611 32 29
Anna Havula, press- och PR-chef, Naturskyddsföreningen: 070 870 37 00

Detta inlägg har kategorierna Varg. Bokmärk länken.