Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Naturskyddsföreningen är huvudpartner till Biologiska mångfaldens dag som infaller den 22 maj. Det är ett kanonbra tillfälle att slå två flugor i en smäll: dels att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse, och dels att skapa ökat engagemang kring just våra aktiviter.

Tipspromenad i mobilen på Biologiska mångfaldens dag

Gå en tipspromenad på temat biologisk mångfald, precis var det passar dig!
Ladda hem appen ”Tipsrundan” där du brukar hämta appar. Fyll i koden PLV410 för vuxenfrågor eller SDV542 för barnfrågor. Starta tipspromenaden och börja gå. Med jämna mellanrum dyker frågor upp.
Det finns en tipspromenad för vuxna och en för barn.
Om du anger din mailadress i appen är du med och tävlar om fröer som kan hjälpa dig att bidra till den biologiska mångfalden!
Arrangör: Naturskyddsföreningens Handla miljövänligt-grupp i Värmland, Klimatklubben Karlstad och Värmlands fältbiologer.

Tips på aktiviteter att anordna själv

Tips från biomfdag.se

Bredden på aktiviteter som passar att göra är stor. Det finns verkligen något för alla och massor av färdiga material och koncept att använda sig av. På Biologiska mångfaldens dag finns en lång lista med förslag. Vad sägs till exempel om Artbingo, tipspromenader, fredlig manifestationer eller en livesänd guidning?

Operation: Rädda bina

I Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina går det att finna många insatser som går att omvandla till aktiviteter som passar utmärkt för att uppmärksamma biologisk mångfald.

Bioblitz

Under en bioblitz träffas man under en begränsad tid och försöker hitta och artbestämma så många arter som möjligt i ett begränsat område. Genom att sedan rapportera det man hittar på Artportalen har man gjort en värdefull insats för att vi bättre ska förstå och kunna bevara artrikedomen i vårt land. På Artdatabanken finns utmärkta instruktioner för dig som vill ordna en Bioblitz.

Bygg en snoktårta

Natursnokarna startade 1991 med Saltsjöbadenkretsen i spetsen. Nu fyller vi 30 år och detta ska vi såklart fira! Om du vill passa på, den 22 maj eller någon annan dag, finns massor av bra idéer och material på Naturkontakt. Ett sätt att fira är att bygga sk ”snoktårtor”. Snoken som art är idag hotad pga att det inte finns lika många öppna komposter och gödselstackar som förut. En snokhög/snoktårta innebär att vi blandar löv, pinnar och gräsklipp eller hästgödsel (beroende av var vi är någonstans) till en ca 2 meters hög. Här kan snoken lägga sina ägg under vintern då det blir varmt och gott där. Läs mer och hitta fler tips här i artikeln.