Status för artprojektet för fladdermöss och groddjur

De utåtriktade aktiviteterna i artprojektet Fladdermöss och groddjur har stått stilla sedan mars, liksom allt annat i Coronatider. I projektet hann vi genomföra föreläsningar om båda arterna i Arvika och Karlstad. I Torsby hann vi genomföra en föreläsning om grodor.

En av våra föreläsare, Leif Gjerde, kommer att inventera runt Sunne, Arvika och norr om Karlstad i Klarälvsdalen under juni-juli.

Om artprojektet Fladdermöss och grodjur

Fladdermus

Planer för hösten

Även om projektet har stått stilla i aktiviteter har inte planeringen stått stilla. Vi planerar inför någon form av dag med föreläsning, holkbygge och fladdermus/grodspaning med guide på kvällen i Karlstadtrakten under tidig höst, allt beroende på restriktioner. Vi är också i planeringsstadiet för att genomföra seminariekvällar med spaning av fladdermus även i Arvika och Torsby under hösten. Förhoppningsvis får vi även till en kväll med grodspaning där. Därutöver finns tankar om att genomföra ett helgworskhop i Kilstrakten, där vi verkligen kan fördjupa oss i att lära oss inventera fladdermus.

Nystartad Facebook-grupp

Det finns en nystartad Facebook grupp: Artprojekt Grodor-och fladdermöss Värmland. Du som är intresserad gärna får gå med i den. Tanken i gruppen är att dela information om projektet, och att ni som är med kan dela erfarenheter och ställa frågor sinsemellan.

Projektledare:

Karolina Hasselroth