Skogsgruppen

Skogsgruppen i Värmland besökte under onsdagen den 28 november 2018 skogsområden vid öster om nedre Fryken. Tre avverkningsanmälningar samt en nyckelbiotop besöktes.

En av de besökta avverkningsanmälningarna, visade sig vara ett contortatall plantage. Linnéa står här vid den tvetydiga naturvårdssnittslingen, mitt i plantaget.

Följ med Skogsgruppen till Örnäs, Kil 28 november kl 10.00

Vi kommer att besöka en nyckelbiotop i branten mot Fryken och några avverkningsanmälningar. I övrigt pratar vi närmare om alternativa områden att besöka och bestämmer mer tillsammans innan vi startar.

Vill du tjuvstarta, titta på ”Skogens pärlor” på skogsstyrelsen.se och besök nyckelbiotoperna intill golfklubben, innan vi samlas.

Det kan vara bra med kängor och lupp om du har. Ta med fika så du står dig ett flertal timmar i skogen.

Samling vid parkeringen på Kils golfklubb. Kartlänk till Kils golfklubb.

Hoppas du kan komma!

Har du frågor kontakta Lars-Ola Westerlund, lars-ola.westerlund@naturskyddsforeningen.se

Här är en länk till Skogsstyrelsens Handbok för insamlandet av nyckelbiotoper

Handbok-Nyckelbiotoper

Gå med i vår Facebookgrupp – Skogsgruppen i Värmland
Nu finns en sluten Facebookgrupp som jag uppmanar alla i skogsgruppen att ansluta sig till. Den heter Skogsgruppen i Värmland. I den gruppen kan vi till exempel meddela när vi ska ut på inventering. Vi kan höra om någon vill göra sällskap med kort varsel. Jag tror det är viktigt att vi delar med oss av kunskap till varandra. Och då kan den här Facebookgruppen underlätta kontakter.
Här är länken: Skogsgruppen i Värmland

Skriv en debattartikel
Någon som vill skriva insändare eller debattartikel som kommentar till bifogade debattartiklar?
Debattartiklar sprids som kallar oss för naturmuppar och särintressen bland annat. Dessa vill skapa en stark allmän opinion för skogsbolags och skogsägares ”särintressen”.
De säger att de tar ansvar för arbetstillfällen på landsbygden och för nationen Sveriges ekonomi. Se länkarna nedan.
Vi kan tillsammans hjälpas åt och ge synpunkter på innehållet i din debattartikel i den slutna Facebookgruppen Skogsgruppen i Värmland. Eller dela med oss via epostlistan.

Artiklarna

Satsa på skogen för klimatet
Staten måste ersätta skogsägare

Örebrogruppen
Kontakt är David Tverling 070- 578 41 20 eller via mail davidteverling@hotmail.com .

Lycka till med dina inventeringar!
Håll kontakt via e-post eller Facebookgruppen.
Passa på att öva inventera så att ni inte glömmer allt vi lärt.
Om inte annat så testa en checklista på första bästa skog nära där du bor.
Om någon saknar checklistor för inventeringar – hör av dig till mig!

Skogsgruppen i Värmland
Kristina