Kammarrätten ger klartecken för vargjakt i vinter

12 vargar skall skjutas i två revir under licensjakten i Värmland och på gränsen till Örebro län i vinter.

Två vargrevir i Värmland och Värmland/Örebro kommer att tömmas på sina familjegrupper, totalt 12 vargar, om Kammarrättens beslut står fast på nyåret. Beslutet från Kammarrätten meddelades i dag på morgonen.
Naturskyddsföreningen i Värmland har tillsammans med Rovdjursföreningen överklagat Länsstyrelsen i Värmlands jaktbeslut. Bland argumenten för att inte tillåta jakt är att vargpopulationen sett över hela landet sjunkit kraftigt under senare år. En jämförelse mellan de båda senaste inventeringarna ”saknas” ca 100 vargar.
Populationerna av varg både Värmland och Örebro befinner sig i senaste inventeringen under den beslutade miniminivån för revir med föryngringar. Skjuts de båda reviren bort förvärras situationen ytterligare.
Länsstyrelsen i Värmland säger numera rakt ut att det är älgjakten man vill värna när man väljer ut vilka vargrevir som skall utsättas för licensjakt. Samtidigt visar en kartläggning av älgstammen i de olika älgförvaltningsområdena i Värmland att det finns ganska gott om älg i princip i hela länet.
Enligt båda föreningarna har vargpopulationen nationellt inte nått gynnsam bevarandestatus vilket är en förutsättning på en licensjakt. Istället för licensjakt förordas skyddsjakt om enstaka vargar bedöms behöva tas bort.
Förvaltningsrätten sa ja till jakt och nu säger Kammarrätten att den inte ser någon anledning att ändra på Förvaltningsrättens bedömning.
Vinterns licensjakt omfattar 24 vargar i fyra revir i fyra län. Samtliga har överklagats och fått samma bedömning i de två rättsinstanserna.
I Värmland är det Brattfors- och Lokareviren som skall skjutas bort. Loka delas med Örebro län och administreras jaktligt av Värmland.
Övriga är revir är Orsenreviret i sydvästra Dalarna söder om Nås och Blybergsreviret söder om Bollnäs i Gävleborg. Även i dessa revir räknar man med sex vargar i vardera reviret.