Naturskyddsföreningen fick stopp på licensjakten tillsammans med Rovdjursföreningen och WWF

Licensjakten på varg i Värmland och Örebro är tills vidare stoppad. Förvaltningsrätten i Karlstad tog beslutat om inhibition tidigt på måndagen.
Senare vid lunchtid stoppade Förvaltningsrätten i Falun jakt i reviren Lövsjön i Dalarna och Åmot/Ockelbo i Gävleborg.
Jaktstoppet gäller i avvaktan på att överklagandena prövas eller överklagas till Kammarrätten. Flera organisationer har överklagat till Förvaltningsrätten, bland andra Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och WWF som lämnat in ett gemensamt överklagande.
Licensjakten i Färnareviret i Västmanland handläggs av Förvaltningsrätten i Uppsala som ännu inte bestämt sig.
Den planerade licensjakten gäller sju revir med sammanlagt 46 vargar.
Länsstyrelsen i Värmland har beslutat att tre revir med tillsammans 20 vargar som stör jakten med minskad älgpopulation skall bort. Värmland och Örebro ska dessutom tillsammans jaga sex vargar i det gemensamma Lokareviret mellan Filipstad Hällefors och Karlskoga. Den jakten ska skötas av jägare från Örebro.
Jägareförbundet har redan tagit beslut att överklaga inhibitionen. Förbundets talesperson Torbjörn Lövbom menar att rätten inte tagit hänsyn till att vargpopulationen i landet nu enligt Naturvårdsverket har gynnsam bevarandestatus. Han är också orolig för att jakttiden nu hinner rinna iväg innan saken prövas.
Även Länsstyrelsen i Värmland har för avsikt att överklaga Förvaltningsrättens inhibition. Den menar att beslutet om licensjakt uppfyller villkoren i lagstiftningen.
Dalarna och Örebro kommer också att överklaga och övrig län kommer sannolikt att följa efter.

Detta inlägg har kategorierna Varg. Bokmärk länken.