Naturvårdsverket ger klartecken till jakt på varg i Värmland

På fredag 9 januari startar licensjakten på varg i Värmland och Örebro.
Naturvårdsverket beslöt under måndagen att ge klartecken för licensjakt på varg i båda länen.
Verket bedömer att länsstyrelsernas beslut uppfyller de högt ställda kraven i jaktförordningen.

Flera organisationer hade överklagat beslutet att tillåta jakt i år. Naturskyddsföreningen lämnade in en överklagan tillsammans med Rovdjursföreningen och WWF.
Det innebär att högst 24 vargar får skjutas i Värmland och högst 12 i Örebro i den licensjakt på varg som startar 9 januari nu på fredag.
Spårningen efter varg får dock påbörjas först samma dag som jakten startar. Det är en viktig markering.
Men det är inte alls säkert att jakten kommer i gång som planerat ändå trots Naturvårdsverkets klartecken.
Det viktigaste för att jakten skall kunna komma igång saknas. Spårsnö, nyfallen sådan, är ett måste. Inget av de revir som utpekats har snö i den mening att det går att spåra varg. I de flesta revir utom två är det i princip barmark.
Vid tidigare genomförda licensjakter påbörjades spårningen långt innan jaktstarten och när jakten väl inleddes var alla vargar i reviret väl kartlagda.
Att märka är också att det handlar om  h ö g s t 24 respektive 12 djur i de båda länen. Det kan mycket väl vara så att vargindivider i de utpekade reviren redan har lämnat reviret eller av någon anledning avlidit av naturliga orsaker vilket då skulle innebära att det inte handlar om jakt på det antal djur som man högst angivit som möjliga att jaga. Man har räknat med att det i ett familjerevir i snitt finns sex djur, fyra valpar och två föräldradjur.
De som överklagat licensjakten och nu fått saken prövad är Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden och Rovdjursföreningen i ett gemensamt överklagande samt Nordulv, Wolf Association Sweden och två distrikt inom Jägarnas Riksförbund.
Reviren där licensjakten får genomföras är:
Värmland – Medskogen, Kläggen, Gårdsjö och Forshaga
Örebro – Mårdshyttan och Nora
Även beslutet i Dalarna är överklagat men den kommer inte att behandlas förrän 12 januari, vilket innebär att jakten inte kommer igång som planerat 9 januari. om det nu blir någon jakt i Dalarna.

One thought on “Naturvårdsverket ger klartecken till jakt på varg i Värmland

1. Jag t yrket det är tragiskt att ni som en såpass stor förening inte kan se nyttan och vikten av jakt. Ska ni inte värna om alla arter? Ni som den förening ni är borde satsa på alla oss som vill ha vargen i skogen men inte hur många som helst. Är det er ståndpunkt att det är ok att Värmland ska avfolkas till förmån för vargen? Att alla älgar ska försvinna, rådjur? För det är så det börjar se ut i Värmland idag. Jag vill verkligen att vargen ska få finnas i skogen, men nog är nog. Det måste gå att se en balansgång mellan vargens varande och människans varande utan massa tjafs om bevarandestatus mm. De sociokulturella argumenten måste väl oxå få väga tungt och jag pratar inte om jägarnas rätt att jaga, det kunde jag inte bry mig mindre om. Jag pratar om människans plats i naturen, våra hem, våra djur, allt handlar inte om vargen. Vi är fler arter som vill bo i Värmland. Jag har alltid tyckt om ert arbete men här har ni bara fel. Värmlands norra skogar dör och ni tycker det är ok?