Värmland har fått fyra nya naturreservat

Gemensamt för reservaten är värdefulla barrskogsmiljöer, skriver Länsstyrelsen i Värmland i ett pressmeddelande.
Nyligen tog Länsstyrelsen beslut om fyra nya naturreservat. Digerberget, Klosstjärnsberget och Jan i Myren, i Torsby kommun samt Stenbäcken, i Filipstads kommun.

Bäcken rinner i västra delen av reservatet Jan i myren.

De nya reservaten:

Klosstjärnsberget är ett mindre naturskogsområde med höga naturvärden. Området är på cirka 31 hektar och ligger i närheten av andra naturreservat i Torsby kommun på klassisk finnskogsmark. Bland annat naturreservatet Dundern som ligger strax sydöst ut. Och då pratar vi området där den första vargkullen föddes i Värmland 1983. Har du vägarna förbi passa också på att ta dig upp på naturreservatet Gartosofta. Bästa väg upp på platåberget är från nordväst, från Dundernhållet. Väg går in från Falltorp på gränsen till Norge. Naturvärdena i det nya reservatet är nästan helt knutna till gammal, ofta senvuxen gran och gamla lövträd. Funna arter är bland annat norsk näverlav, gammelgranskål och garnlav.

Digerberget är område är på cirka 130 hektar och ligger på en brant utmed vattendraget Likan i Torsby kommun. Naturvärden är knutna till gamla tall- respektive granmiljöer. Vid Digerberget finns det tallar som uppnår en ålder på över 300 år. Funna arter är bland annat violettgrå tagellav, skrovellav och gränsticka.

Jan i Myren är ett litet område på strax under 2 hektar med naturskog som domineras av gran på en svag sluttning. En del av reservatet ingår i Natura 2000–området ”Tjärnar vid Jan i Myren”, där större vattensalamander har påträffats.

Stenbäcken ligger i Filipstads kommun norr om Gåsborn utefter vägen mot sjön Mögreven och omfattar cirka 28 hektar. Områdets naturvärden är knutna till gamla granmiljöer samt en skogsbäck. Även detta område ligger på en brantare sluttning. Späd bäckmossa är den mest sällsynta arten som hittills har noterats inom området. En del av naturreservatet hör till Natura 2000–område.

Den totala arealen för de nya naturreservaten är cirka 190 hektar och med de nya reservaten inräknat finns det i dag 168 värmländska naturreservat.

One thought on “Värmland har fått fyra nya naturreservat

1. Hei
    Jeg er frilanser og naturfotograf som har reist grenseregionen på kryss og tvers siden tidlig på 1980- tallet, fra Østervallskog i sør til Trysil i nord. Jeg har vært i de fleste naturreservatene til alle årstider, og bygd opp et stort materiale av tekst og bilder. Jeg jobber nå med å sette sammen en reiseguide fra ”Glommasand til skogfinsk. Grenseland. Noe slikt grensekryssende oppslagsverk om naturreservater og kulturhistorie finnes ikke. Håper jeg får litt hjelp til faktainformasjon om de nyeste områdene. Setter begrensningen i Sverige til Eda og Torsby vest for Klärelvdalen, og Eidskog og vest for Glomma opp til Våler/Elverum Finnskog. Mye vil være ferdig i løpet av høsten.
    Mitt andre store prosjekt er krig og etterretning fra før den russiske revolusjonen til jernteppets fall.
    Hilsen Tor Håby Skybergsveien 10 2219 BRANDVAL (Kongsvinger kommune) Tlf.97 97 75 02.