Hammarö bjuder in till två intressanta helger med lågflygande spaning

UPPDATERAD 2 AUGUST-24

Naturskyddsföreningen Hammarö drar igång höstverksamheten redan i morgon lördag 3 augusti med en utflykt till Torsberget norr om Mölnbacka.
Det handlar förstås om fjärilskådning tillsammans med fjärilsexperten Mikael Skalstad.

Vitgräsfjärilen finns i området runt Torsberget

Torsberget är ett av Värmlands hyperitberg. Hyperit är en vulkanisk, basisk bergart som ger förutsättningar för en rik flora, som förstås uppskattas av fjärilar.

Utflykten garderades inledningsvis med två datum beroende på väderutsikterna. Nu är det endast lördag 3 augusti kl 10.00 som gäller eftersom det utlovas bra väder för fjärilar.
Samling: Hembygdsgården i Mölnbacka kl 10 för samåkning till Torsberget (dåliga p-möjligheter).
Räkna med att utflykten på berget håller på tre timmar.
Utrustning: Tag gärna med håv, kamera, kikare, fälthandböcker. Och fika förstås.
Ingen föranmälan, ingen avgift.
Använd gärna Hammarös facebooksida för eventuell samåkning till Mölnbacka!
Länk till Hammarösidan

Fladdermusspaning om två helger

Två helger framåt, lördag 17 aug och söndag 18 aug, ger sig Hammarös lokalförening ut på fladdermösspaning på Hammars Udde. De två datumen beror på hur många som anmäler sig. I första hand handlar det om lördagen.

Från klockan 20 lördag till sen kväll spanar vi efter fladdermöss på Hammars udde.
Kvällen börjar dock i Sockenstugan vid Hammarö kyrka där Åsa Duell berättar om fladdermöss och hur de detektorer fungerar som används för att fånga fladdermössens ljudsignaler. Det är genom signalerna man kan artbestämma de flygande mössen.
Vid många anmälningar blir det teori för samtliga på lördag och uppdelning i två grupper för praktiken, en grupp på lördag, den andra på söndag kväll.
OBS! Det kostar inget att delta.
Anmälan senast 13 augusti till hammaronaturskydd@gmail.com