Satsning på naturvägledning

Är du utflyktsledare/naturguide eller vill bli?

Välkommen med i nätverket och på våra kurser!

Person i orange jacka står med kikare på en höjd i naturenNu har du chans att vara med i Naturskyddsföreningen Värmlands satsning på naturvägledning. Vi önskar utveckla vårt nätverk med naturledare, stärka dig som vill leda aktiviteter i vår natur och tillsammans öka antalet utflykter. Under våren erbjuder vi utbildningar för dig som är intresserade att vägleda människor i naturen. För detta ändamål har vi fått projektbidrag från riksföreningen så nu är det verkligen läge att passa på. Du har alltså chansen att få kvalificerad utbildning. Detta är för dig som brukar eller önskar leda utflykter, resor eller studiecirklar i naturen.

Tanken är att du senare ska kunna inspirera andra naturintresserade och öka dina möjligheter att åta dig uppdrag som guide. Inga specifika tidigare diplom eller utbildning fodras utan tanken är att var och en ska hitta sin egen prägel på de tänkta utflykterna; allt från biologi och fauna till konst, hälsa, integration … i naturen!

Utbildningar

Lär dig mer om guideteknik, utomhuspedagogik, barnverksamhet och närnaturens betydelse för hälsa och välfärd.

Du får givetvis själv tillfälle att prova guida under helgerna.

Här kan du läsa om de olika utbildningarna och anmäla dig:

19-20 sep | Naturguidning – Hälsa och välbefinnande (Karlskoga, Örebro län)

I februari 2020 hade vi en grundutbildning för naturguider, och i augusti 2020 anordnade vi en natursnoksledarutbildning.

Kontakt

Kontakta oss om du har några frågor om satsningen, nätverket eller utbildningarna.

Ewa Persson Badé

ewpeba@icloud.com