Naturskyddsföreningen i Värmland ökar näst mest landet

cropped-Karlstad-från-Naturum-red.jpg

Naturskyddsföreningen fortsätter växa. Föreningen har aldrig varit större och har nu 224 000 medlemmar över hela landet. Tillsammans kan medlemmarna fylla Globen, Malmö Arena och Ullevi – tre gånger om! Naturskyddsföreningen i Mora ökade mest i landet med 60 procent.
– Det är fantastiskt att vi fortsätter växa, och att vi gör det på så många platser över hela landet. Vi har idag tio regionala kanslier och vi fortsätter att satsa på att utveckla hela vår breda folkrörelse, säger föreningens ordförande Johanna Sandahl.
– Att vi blir fler och fler visar både att de frågor vi arbetar med är viktiga för många människor och att vi gör nytta. Många brinner för klimatarbetet, frågorna om kemikalier, jordbruk och mat. Dessutom folkbildar vi med föredrag, utflykter och debatter varje vecka på olika platser landet runt. Jag känner mig otroligt stolt över alla ideella insatser som görs för natur och miljö, inte sällan i det tysta.
Naturskyddsföreningen finns i 270 lokala föreningar, kretsar, i så gott som alla Sveriges kommuner.
Under 2015 har föreningen regionalt ökat mest i Halland, 18,9 procent. Det är framför allt de lokala avdelningarna i Varberg, Falkenberg och Halmstad som har fått många nya medlemmar.
– Med 224 000 medlemmar är nu Naturskyddsföreningen flera än antalet invånare i hela Uppsala kommun. Det är en intressant måttstock för mig och visar att många människor i Sverige är otåliga över att miljöarbetet går för långsamt, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.
En rad lokalavdelningar i Dalarna har under 2015 ökat påfallande mycket. I Mora har medlemstalet ökat med 60 procent!
Län som ökat mest
Halland 18,9 procent
Värmland 6,2 procent
Uppsala 5,8 procent